preskoči na sadržaj
Inicijalna provjera čitalačke pismenosti

Inicijalna provjera čitalačke pismenosti učenika 6., 7. i 8. razreda Osnovne škole Kuršanec

U okviru eTwinning projekta U zemlji znakova i riječi u Osnovnoj školi Kuršanec u siječnju 2022. godine  proveli smo početno ispitivanje čitalačke pismenosti učenika 6., 7. i 8. razreda. Cilj ove provjere bio je provesti analizu čitalačke pismenosti s tri aspekta:  

  • pronalaženje podataka u tekstu,  
  • razumijevanje teksta na temelju očitih i skrivenih podataka (objedinjavanje i tumačenje),  
  • vrednovanje (procjenjivanje) i promišljanje. 

Zadaci su bili oblikovani prema uzoru na PISA ispitivanja čitalačke pismenosti​ i odnosili su se na četiri tipa teksta: na književni tekst, neknjiževni tekst, tablice/grafikone i plakat. 

Ispitano je 12 učenika 6. razreda, 18 učenika 7. razreda i 27 učenika 8. razreda​.  

Svrha je ove provjere otkriti poteškoće naših učenika u razumijevanju tekstova i na temelju toga odrediti strategiju kojom bismo unaprijedili njihovu čitalačku pismenost.

 

Analiza i interpretacija rezultata

Književni tekst

Učenici 6., 7. i 8. razreda bili su najuspješniji u rješavanju zadataka u kojima je trebalo u pronaći i prepoznati očite podatke (zadaci  sa zaokruživanjem). Slabiji su rezultat postizali kad je trebalo pronaći skriveni podatak uspoređujući i povezujući različite informacije iz teksta. Najmanje su bodova skupili u 4. zadatku jer nisu odgovorili cjelovitom rečenicom i potkrijepili svoj odgovor navodima iz teksta. Učenici 8. razreda bili su najuspješniji u rješavanju zadataka koji traže razumijevanje teksta na temelju očitih i skrivenih podataka (objedinjavanje i tumačenje).

Neknjiževni tekst 

U ovoj su skupini zadataka učenici čitali novinarske članke s internetskih portala: članak o toleranciji vezan uz Svjetski dan tolerancije (6.r.) i kratku reportažu o jednoj konferenciji o obrazovanju i zapošljavanju Roma (7. i 8.r.). Birajući tekstove, pazili smo na to da u njima ne bude mnogo nepoznatih riječi te da su one manje jasne objašnjene u samom tekstu (npr. tolerancija).  Kako su riješili pojedine zadatke, možete pogledati u tablici i detaljnom prikazu analize rezultata u priloženoj prezentaciji.  Slabije rezultate postigli u 4. zadatku u kojem je trebalo izraziti svoje mišljene o rješenju problema i potkrijepiti ga navodima iz teksta.

Tablični i grafički prikazi

Učenici 6. razreda mnogo su se teže snašli u tabličnim i grafičkim prikazima od učenika 7. i 8. razreda.  Većina je učenika najbolje riješilo zadatke u kojima je trebalo pronaći jedan podatak iz tablice. Učenicima 6. razreda najteži je bio zadatak u kojem je trebalo pronaći nekoliko informacija u tablici, usporediti ih i na temelju njih donijeti zaključak. Slične su probleme imali i učenici 7. i 8. razreda, no oni su ih ipak točno riješili u većem postotku.  Čitanje i uspoređivanje podataka iz grafikona većini je učenika također predstavljalo teškoću. Rezultate možete pogledati u detaljnoj analizi.

Plakat

Učenici obiju skupina najviše su bodova ostvarili u posljednjoj skupini zadataka vezanih uz plakat o nekom događaju. Možemo pretpostaviti da je uzrok tome sličnost informacija na plakatu s onima koje danas prevladavaju u komunikaciji učenika: To su brze, kratke i jednoznačne poruke. Rezultate možete pogledati u detaljnoj analizi u priloženoj prezentaciji.

Zaključak

Ako usporedimo sve rezultate, možemo vidjeti da su učenici ostvarili najviše bodova u razumijevanju teksta na plakatu. Postigli su slabije rezultate u razumijevanju neknjiževnog teksta od književnog, a najteže im je bilo snalaženje u tablicama i grafikonima. Tu je vidljiva povezanost s uspjehom učenika iz različitih nastavnih predmeta u školi jer slabije rezultate postižu upravo u predmetima koji iziskuju razumijevanje neknjiževnih tekstova, povezivanje, primjenu i promišljanje o informacijama iz različitih izvora.  

Ovo je bila samo provjera čitalačke pismenosti, a to je tek početak. Možda nije bit u njenoj provjeri, vrednovanju i ocjenjivanju, već je važnije pronaći načine kako da se čitalačka pismenost učenika unaprijedi.

Detaljna analiza rezultata

Detaljna analiza rezultata prikazana je u obliku fotografije i priložene prezentacije.

e-Škole

EMA


e-Dnevnik


Korisni linkovi

Tražilica



Kalendar
« Travanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
Prikazani događaji



Arhiva dokumenata




preskoči na navigaciju